خبر نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن

به سمند ایران خودرو، لقب سمندکار را داده بودند. مدل هم به لحاظ امکانات از ال ایکس کم آپشنتر بود و جایگزینی برای سمند معمولی محسوب میشد. اما اگر بخواهیم مقایسهای بین این دو خودروی هم خانواده انجام دهیم باید بگوییم کیفیت سواری کوئیک به مراتب بهتر و بالاتر از پراید 131 است. مستقل از کلاس و نوع خودروها و به طور کلی وسایل نقلیه، هر خودرویی نیازمند یک نوع سیستم ترمز است تا بتواند از حالت حرکت در سریعترین حالت ممکن به وضعیت سکون بازگردد. اما این کار چگونه ممکن میشود؟ این دقیقا همان کار پیشرانه اما در جهت عکس است. جهت ذکر کردن مشخصات ویژه یک مدل در یک کلاس خاص از ترکیب حروف یا کلمه بعد از عدد نماینده حجم موتور استفاده میشود مثل که به معنای طول بیشتر برای یک مدل خاص است و نماینده یک مرسدس کلاس با حجم موتور 5 لیتری با بدنهای با طول بیشتر از استاندارد است. ᠎​​.

شروع حرکت با دنده دو هم یکی دیگر از عواملی است که سبب استهلاک بیشتر صفحهکلاچ و فشار زیاد به خودرو میشود. اگر در مشخصات فنی بیشتر خودروهای بازار دقت کنید، معمولا سامانه ترمز را دیسکی یا کاسهای ذکر میکنند. «مراکز رسمی استخراج بیتکوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت میکنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگیای که با بانک مرکزی انجام شده است، میتوانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند». شماری از رانندگان عادت دارند هنگام انجام مانورهایی مثل دور دو فرمان یا حرکت با دنده عقب، پیش از توقف کامل خودرو دنده عقب را درگیر میکنند. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. این محور که به واسطه چرخدندهها و یاتاقانها با محور واسط در ارتباط است، نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سمت میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت میکند. وقتی پدال ترمز را فشار میدهید، روغن توسط نیروی هیدرولیکی از یک کانال فلزی به سیلندر چرخ رسیده و پیستون را به سمت بیرون فشرده میکند.

در این صورت، چرخ دنده انتخاب شده روی شفت اصلی گیربکس، با یک چرخ دنده روی شفت متحرک گیربکس، همگام میشود. حقیقت آن است که پیشرانه با مصرف سوخت اقدام به تولید نیرو میکند که برای انجام یک کار بخصوص به کار سمند گرفته میشود. بنابراین اگر صندلیهای خودرو دارای روکش چرمی است، بهتر است در زمان پارک آنها را با روکش نخی بپوشانید تا از تابش مستقیم نور آفتاب در امان بمانند. البته چون مواد شکلدهنده آن نرم است، عمر مفید کمتری هم دارند. از مواد باکیفیتتری در داخل ساینا استفاده شده و ارگونومی بهتری ارائه شده است، در حالی که پراید از پلاستیک کم کیفیت و فضای محدود برای سرنشینان رنج میبرد. لنتهای سرامیکی از الیاف سرامیک، ماده پرکننده و مواد چسباننده و مقدار کمی الیاف مس نحو تست کاتالیزور خودرو تشکیل میشوند. سیستم ترمز از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ در رابطه با واردات خودرو به کشور چه روایتی وجود دارد؟ ساختار نرمی داشته و به همین دلیل صدای کمی هم تولید میکند. به دلیل تکثر جانبازان مشمول و محدودیت زیرساختی سامانه، مراجعه و ثبتنام از جانبازان در ۳ نوبت انجام میشود.

سال ۱۳۷۲ با امضای قراردادی میان شرکتهای سایپا و کیا موتورز، امتیاز تولید پراید به این شرکت داخلی واگذار شد. در گذر زمان، سیستم ترمز خودروها بسیار پیشرفتهتر و بهینهتر شد تا جایی که توان توقف آنها از میزان توان تولید شده از سوی پیشرانهها فراتر رفت. وظیفه پیشرانه تولید توان و گشتاور برای به حرکت درآوردن خودرو است در حالی که وظیفه سیستم ترمز، کم کردن سرعت و توقف خودرو است. در عمل بسیار متفاوت از تئوری است اما هنچنان به صورت آزمایشگاهی قابل اندازهگیری است. در نتیجه سیستمهای ترمز نیز به موازات تکنولوژی پیشرانهسازی رشد کرد، اما به سرعت مشخص شد که طراحی و ساخت یک سیستم ترمز قدرتمند بسیار سادهتر، کم زحمتتر و ارزانتر از ساخت یک پیشرانه قدرتمند است. در دوران ابتدایی خلقت خودروها، پیشرانهها بسیار ضعیف و پیش پا افتاده بودند. در این صورت اصطکاک پیش آمده و سرعت کاسته میشود. پیش از ورود به بررسی انواع سیستمهای ترمز، باید بدانیم که توان یا قدرت ترمزگیری یک سیستم ترمز بر اساس واحد اسب بخار (یا وات/ واحد کار) قابل اندازهگیری است که از قضا با واحد اندازهگیری توان تولیدی یک پیشرانه برابر است.